7 N inledde ett samarbete med VAEKST med en ambition att expandera i norden och öka varumärkesmedvetenheten i Sverige och Norge. Samarbetet med VAEKST genererade 46 Sales Qualified Leads (SQL) med företag och en intäktspipeline på 3,2 mEUR (en viktad pipeline på 0,6 mEUR).
7N är ett globalt IT-konsultföretag känt för sitt högpresterande tillvägagångssätt för att lösa komplexa IT-utmaningar. Med 25 års erfarenhet av att matcha topp 3% IT-proffs med kundens specifika behov, säkerställer 7N att de inte bara uppfyller, utan överträffar, förväntningarna på dem.
Genom Outbound Sales lyckades VAEKST nå nya intressenter som matchade 7N:s Ideal Customer Profile (ICP) och positionerade 7N som en expertpartner inom högpresterande IT-konsultverksamhet. Samarbetet inkluderade även Sales Enablement där VAEKST konsulterade 7N om hur man kan öka konverteringsfrekvensen och minska tiden innan affären stängs. Marknadsrapporter levererades med marknadsexpansions rekommendationer, samt hur man anpassar försäljning och marknadsföring för att fånga mer värde från pipelinen.
Samarbetet startade med en djupgående workshop för att definiera 7N:s marknadssegment, förfina deras ICP och skräddarsy kommunikationsstrategier för att nå IT-beslutsfattare. Introduktionsprocessen innefattade även implementering av HubSpot CRM för att skapa effektiva arbetsflöden, maximera värdet av utgående försäljning och möjligheten att följa upp affärer.
De första sexmånaderna i Sverige fokuserades på Outbound Sales och marknadsinsikter relaterade till NIS 2 och DORA-regelefterlevnaden, baserat på den växande efterfrågan på expertis om kommande regelverk. Vissa företag var väl förberedda för NIS 2 och DORA, medan andra hade mindre kunskap om reglerna. Det var därför viktigt att anpassa budskapet till varje prospekts mognadsnivå när det gällde regelefterlevnad och cybersäkerhet.
Med tjänsten Sales Enablement gav VAEKST även råd till 7N om att öka konverteringsfrekvensen, minska tiden att stänga affärer och delade insikter från ramverk som MEDDIC*. Dessutom skapade VAEKST marknadsrapporter och gav rekommendationer om hur man bättre kan anpassa försäljning och marknadsföringen för att maximera värdet från pipelinen.
Tack vare framgången med att generera högkvalitativa leads, marknadsinsikter och Sales Enablement förlängdes samarbetet med ytterligare sex månader och utökades till Norge och senare Finland.
Genom en strukturerad Outbound Sales-strategi hjälpte VAEKST 7N att generera 46 SQL, vilket bidrog till en pipeline värd 3,2 mEUR. Samarbetet stärkte 7N:s varumärkespositionering, vilket ledde till ett betydande ökat engagemang från nyckelbeslutsfattare i branscher som påverkas av NIS 2 och DORA. Att betona 7N:s starka rykte inom IT-konsultverksamhet ökade trovärdigheten ytterligare, vilket gjorde det lättare att bygga förtroende hos potentiella kunder. Dessutom avslöjade marknadsinsikter från Finland outnyttjade möjligheter, vilket öppnade dörren för ytterligare expansion.
*MEDDIC är ett ramverk för försäljningskvalificering som används av säljare och säljteam för att hjälpa till att kvalificera sina försäljningsmöjligheter . Ofta märkt som en försäljningsmetodik MEDDIC är en akronym baserad på följande sex element: Metrics, Economic buyer, Decision criteria, Decision process, Identify pain och Champion