VAEKST säkrade den första privata kunden för Engrafo, en dansk tech-startup, genom att etablera en förutsägbar pipeline av SQLs i Danmark.
Engrafo tillhandahåller en kunskapsdelningsplattform som samlar och visualiserar affärskritiska data i datakataloger och flödesscheman för bättre analys och rapportering. Med bara två offentliga kunder ville startupen etablera sitt varumärke i den privata sektorn då dataintegritet var en växande fråga för många företag. Utan tidigare erfarenhet inom B2B-försäljning, inledde Engrafo ett samarbete med VAEKST inom Outbound Sales för att säkerställa en optimerad och förutsägbar säljpipeline.
VAEKST försedde Engrafo med ett outbound sales-team för att assistera med marknadssegmentering, generera Sales Qualified Leads (SQLs), koordinera kvalificerade säljmöten, utveckla marknadsrapporter och underhålla försäljningspipelinen. Inledningsvis var strategin att agera sektor-agnostiskt och att rikta in sig på stora företag med över 200 anställda.
Data visade snabbt att de företag inom industriella varor och tjänster, life sciences och logistik hade de största ouppfyllda behoven av Engrafos tjänster på grund av den gemensamma vikten av att ha en datadriven strategi samt den stora mängden data de hanterar. Medan den initiala målgruppen var CTO:er, visade det sig att BI-chefer var mer benägna att köpa samt mer kunniga om dataintegritet än CTO:er.
Engrafo tog emot 26 kvalificerade säljmöten med några av Danmarks största företag och har redan stängt 1 licens och gjort 3 POC:er. Insikter som tillhandahölls av VAEKST förbättrade startupens försäljningspipeline genom att fokusera marknadsföringsinsatserna på färre branscher för att skapa mer relevanta reklamannonser.