Ett team med engagerade och motiverade business developers är den största orsaken till en framgångsrik B2B-försäljning. Det är anledningen till att det är VAEKST som leder marknaden med ett högpresterande team.
När det kommer till att utveckla en organisations B2B-försäljning är det Business Development Representatives (BDRs) inställning och tillvägagångssätt som avgör kvalitén på resultatet. BDRs är mellanhanden mellan organisationen och kunderna; de är nyckeln till framgång. Därför gör deras motivation stor skillnad för företagets prestation.
B2B-försäljning är en krävande bransch. En ständig innovation av arbetsmetoder och verktyg, hög konkurrens och allt mer skeptisk kundattityd kräver att BDRs anpassar sitt arbete på ett dynamiskt och lärlings-orienterat sätt. Men att utforska marknader, lära sig om potentiella kundproblem och nya praxis inom B2B-försäljningen är väsentliga uppgifter som de enbart kommer att utföra med rätt motivation. Bollen ligger därmed i ledningens händer.
På VAEKST är vår erfarenhet av att leda ett team med 40 högt motiverade affärsutvecklare lärt oss tre nyckelpunkter för att kunna leda ett högpresterande försäljningsteam inom B2B.
Bläddra snabbt igenom menyn för att ta reda på mer!
Om du som ledare vill att någon ska göra något, visa dem hur de ska göra det snarare än att bara säga det. Detta garanterar att du skapar ett BDR-team beredda att göra vad som krävs för att nå målet.
På VAEKST delar vi med oss av målet, däremot inte alltid av de metoder eller tekniker som har lett oss dit. Vi uppmuntrar istället våra BDRs att följa sin egen väg, vilket skapar en självständighet och en känsla av att ansvara för sitt eget arbete.
Genom att låta våra ambitiösa affärsutvecklare bli ledare på egen hand säkerhetsställer vi ett högt engagemang. Däremot, om vägen de väljer inte är den rätta, finns vi där för att hjälpa de och stötta dem med de mest lämpliga metoderna.
Ingen bör känna sig tvingad att göra det, men alla i teamet bör veta att ge ett leeende, samtala med kollegor och jobba på relationer inom arbetsteamet är lika stor del av det dagliga arbetet på VAEKST.
Vi uppmuntrar våra BDR:er till att ta samtliga initiativ som kan bidra till en positiv energi bland medarbetarna, och en trivsam och väl fungerande arbetsplats, för att skapa en trevlig arbetsmiljö på kontoret. Att ha en bra och positiv attityd bör vara som att äta hälsosamt och motionera. Det lönar sig och smittar av sig på andra. Människor är sociala varelser och vi på VAEKST vill absolut inte att du ska ge upp din roliga och glada sida. Vem har sagt att du inte kan ha det kul på jobbet?
På VAEKST förlitar vi oss mer på den inre motivationen snarare än den yttre. Vi har inte ett “no-cure-no-pay” tankesätt eftersom vi är medvetna om den inverkan det kan ha på resultatet. Vi uppmuntrar istället våra BDRs att sträva efter kvalitet genom att hitta de bästa matchningarna med klienter. Strategin tillåter oss att optimera våra resurser och inte slösa tid på irrelevanta leads.
På en grundlig nivå kräver alla uppmärksamhet, inte enbart som anställda, utan även som bidragande individer till verksamheten. Genom att vara uppmärksam kan man få människor att känna sig trygga och sedda, vilket i sin tur ökar motivationen.
Det är viktigt att uppmärksamma varje steg i B2B-försäljningsprocessen och alla medlemmar i teamet. Trots de utmaningar som distans- och hybridarbete kan medföra, uppmuntrar vi till teamaktiviteter och regelbunden kommunikation för att undvika isolering.
Det är viktigt att bjuda in teammedlemmar till att vara en del av livet på kontoret antingen genom att anordna inofficiella aktiviteter, frivilliga sociala aktiviteter eller virtuella möten, som tillåter temat att engagera sig med varandra oavsett om de sitter hemma eller på kontoret.
Allt handlar inte om jobb. Som ledare är det viktigt att få ditt team att känna sig bekväma med att dela med sig av sina upplevelser, tillbringa tid tillsammans och ta initiativ som leder till en bättre arbetsmiljö. Det är något som i sin tur förbättrar teamkänslan och hjälper hela teamet att påverka företagets kultur på ett organiskt sätt. Det är vad du vill bygga: ett team som är äkta och motiverat att utvecklas.