NYHETER & INSIKTER

Betydelsen av emotionell intelligens i B2B-försäljning

Emotionell intelligens är inte enbart bra för att utveckla personliga och professionella relationer, utan även för B2B-försäljning. Med det sagt är det dags att föra in det i ert arbete! Här är hur och varför:

Vi lever i en era av B2B-försäljning där köparen är i centrum av själva försäljningsprocessen. När du sätter “köparen-först” krävs det att säljaren anpassar sig efter köparens behov, som är allt mer individuellt och specifikt. Därmed är det endast möjligt med hjälp av ett personligt band.

Om du enbart försöker anpassa dina lösningar för att bemöta dagens allt mer krävande kunderna, kommer resultaten inte att leva upp till dina förväntningar så länge du inte vet hur du ska anpassa din försäljning till dagens moderna köpare. Du behöver därmed förbättra hela försäljningsprocessen och börja från grunden: att bygga upp en stark koppling till kunden.

På VAEKST är vi medvetna om att en skalbar försäljning kräver ett gott intryck och en personlig koppling. För att nå dit måste business developers (BDR) ha en social och emotionell intelligens då den gör att de kan bygga upp en hållbar kommunikation och upprätthålla relationer över tid.

Bläddra snabbt igenom menyn för att ta del av de viktigaste insikterna!

VAD ÄR EMOTIONELL INTELLIGENS? ‍

Emotionell intelligens (EQ) är en av de färdigheter som anses vara den viktigaste för utvecklingen av personliga och professionella relationer. Konceptet introducerades av Daniel Goleman 1995 och har sedan dess ansetts vara en särskilt viktig färdighet som hjälper till att förbättra relationer, problemlösning och kommunikation på arbetsplatsen. Kort sagt gör EQ individer medvetna om sina egna och andras känslor, samt gör det möjligt för dem att hantera relationer på ett produktivt och respektfullt sätt.

I ett område som B2B-försäljning, där arbetet inleds med att förstå dina kunders behov och leda konversationen, är en emotionellt intelligent B2B BDR medveten om sina begränsningar och styrkor, kan hantera avslag, är villig att lära sig, är motiverad och är motståndskraftig. Det bästa av allt: EQ går att lära ut och kan tränas upp, och här är hur.

1. FÖRHINDRA SILOMENTALITET GENOM ATT DELA MED DIG AV INFORMATION ‍

The World Economic Forum listade emotionell intelligens som en av de viktigaste soft skillsen att utveckla för att förbättra prestationen på arbetsplatsen fram till 2025. Trots det är det fortfarande ett okänt område för många, kanske till och med inom ditt team. 2025. Yet it is still an unknown field for many, and perhaps even within your team.

Det första steget är att uppmuntra till transparens och normalisera att dela med sig av sina känslor och tankar. Genom att uppmuntra arbetstagarna att dela med sig av sina vardagliga upplevelser gör att de känner att deras frustrationer delas och att de befinner sig i samma sits.

På VAEKST har vi insett att informationsdelande workshops är värdefulla och fungerande för att inspirera och motivera varandra till ett mer informationsbaserat tillvägagångssätt, när det gäller strategi och försäljningsaktiviteter. Vi vet att våra business developers sitter inne med en stor mängd "tyst kunskap" som vi ansåg att de behövde dela med sig av i sökandet efter det bästa tillvägagångssättet för strategi och samtal. Workshopen hjälper vårt team att dela erfarenheter över projekt, idéer, kundbeteende och, sist men inte minst, hjälper oss att förhindra den silomentalitet som kan ha en negativ inverkan på organisationen.

2. FÖRBERED DITT TEAM MED EN GENOMTÄNKT INTRODUKTIONSPLAN

I en miljö där emotionell intelligens uppmuntras, känner anställda att deras åsikter och känslor hörs och värderas. Detta kan bidra till att sänka graden av personalomsättning, vilket är något du vill åstadkomma i ditt B2B-försäljningsteam, eftersom du vill åstadkomma långvariga, högkvalitativa kundrelationer och inte slösa pengar på att träna upp nya BDR:er.

Nyckeln är en effektiv onboarding process som är väl genomtänkt för dina ändamål. På VAEKST har vi infört en tre veckors onboarding-process för att träna våra företagsutvecklare och följa dem under deras första veckor i teamet. Processen inkluderar handledning, workshops, delning av förväntningar och feedback, samt löpande stöd tills de nya sälj representanterna har kunskapen att stå på egna ben. Tanken bakom processen är att få en tydlig och klar bild av hur vårt team fungerar. Förtroende och transparens är A och O.

3. MINDRE SNACK, MER VERKSTAD

Aggressiva försäljningsstrategier har traditionellt sett ansetts vara det mest effektiva sättet att bedriva B2B-försäljning. Däremot har en förändring i köparens beteende och, som en konsekvens, lösningar, tvingat BDR:er att utveckla soft skills för att hantera dem. Idag är det enbart B2B-företagsutvecklare som förstår vikten av att lyssna och att fatta ett rationellt, empatiskt beslut som kan nå stor framgång.

En hantering av känslor har framstått som nyckeln till en mer effektiv försäljningsstrategi som underlättar och påskyndar kundresan genom försäljningsprocessen, vilket i sin tur ökar de slutgiltiga intäkterna.

Vårt mantra "mer snack, mindre verkstad" lägger grunden för en filosofi som uppmuntrar oss att alltid lära oss av varandra, oavsett om det är en prospekt, en kund eller en kollega. Våra affärsutvecklare (BDRs) förstår kundernas behov genom att lyssna på deras, men även resten av teamets tankar och problem. 

Vi har kommit fram med en lösning som vi litar på. Nästa steget är att leverera lösningen, knyta kontakt med dig, utforska om vi är en bra match och att hjälpa dig. Låt oss börja med att lyssna. Låt oss snacka!

NYHETER I DIN INKORG

Håll dig uppdaterad om tillväxttrender. Ta emot månatliga insikter kring sälj, playbooks och mycket mer.

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREV

insikter

se alla

ÖKA DINA INTÄKTER

KOM IGÅNG
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
100+
Över 100 varumärken använder VAEKST.