NYHETER & INSIKTER

5 grundpelare för att utveckla ett framgångsrikt B2B-försäljnings tänkande

BDR:s tankesätt har en direkt inverkan på resultatet. Målet är att utveckla ett vinnartänk med fokus på att lyckas. Det är så här som du lyckas med det.

Business Development Representatives (BDR:er) har en stor del av makten på företaget. De bidrar till företagets framtid och är källan till inkomst. Men för att kunna maximera dena makt, behöver de förstå den och veta hur den kan användas. Bläddra snabbt igenom menyn för att ta del av de grundläggande principerna!

B2B-FÖRSÄLJNING ÄR MENAD ATT HÄNDA ‍

Du måste alltid ha i åtanke att det kommer att ske en försäljning. Du behöver stå fast vid ditt erbjudande och föreslå det som en värdefull affär till din klient. Kom ihåg: du behöver aldrig framtvinga en överenskommelse om prospektet inte verkar nöjd med vad du erbjuder. Det är såhär som tankesättet utvecklas.

  1. Du är inte i behov av bekräftelse när du är säker på din lösning och vet att den kan lösa en potentiell kunds problem. Anta att det pågår ett möte och be om datumet. Slösa inte din tid på att fråga om ett möte när ditt prospekt redan är engagerad i en konversation. De skulle inte vara där om de inte hade planer på att köpa.

  2. Genom att hantera konversationen på det sättet hjälper BDR:en dig att känna dig mer säker och lugn gällande utfallet, samt att förbereda köparen för försäljningen. Ni behöver befinna er på samma våglängd. I slutändan, om försäljningen inte sker, är det läge att låta släppa den potentiella kunden.

  3. Gör inte misstaget att tro att denna typen av attityd är för påstridig. Kaxighet och att värdesätta din tid och lösning tillräckligt är två helt olika saker. Men detta är något som kommer att diskuteras vidare i nästa avsnitt.

Bli en auktoritet

För att du ska känna dig säker som en BDR, behöver du vara en expert på just din lösning, din kunds verksamhet och fältet de befinner sig inom. Du behöver hitta deras brister, bli en expert på ämnet och framställa den bästa strategin för att effektivt lösa deras behov. Detta är den exakta skillnaden mellan en tillgjord BDR och en begåvad och pålitlig BDR.

Du behöver börja göra saker på allvar. Gör undersökningar, lär känna din potentiella kund, och missa inte en enda detalj. Informationen gör att du kan gå in i försäljningssamtalet med ett självförtroende som kommer från att du har tillräckligt med kunskap kring ämnet.  

ALLT DU GÖR ÄR ATT VINNA ‍

Det är viktigt att en BDR förstår den befintliga risken att prospektet inte är intresserad av lösningen som du erbjuder. Risken får däremot inte vara ett hinder för dina möjligheter att lyckas. Var och en av alternativen skulle inte vara befintliga utan det andra, och det är upp till dig att lita på din metod och se ditt erbjudande som det bästa möjliga för din kund. Ja, vi är medvetna om att det kan verka svårt, som struntprat, men det är vad en vinnande mentalitet handlar om.

När du arbetar med B2B försäljning behöver du vara förberedd på att det kommer uppkomma fler tillfällen då din potentiella kund inte vill gå vidare till nästa steg. Nyckeln är att inte se avslaget som ett personligt misslyckande, utan ta lärdom av det. Kort sagt bör du förvänta dig framgång varje gång du inleder ett försäljningssamtal, däremot bör du räkna med möjligheten att inte slutföra varje affär.

Om din prospekt, efter en diskussion och en förhandling, fortfarande inte visar något intresse för ditt förslag bör du fortfarande ta reda på varför den potentiella kunden drog sig tillbaka. Kanske berodde det på dålig timing, kanske hade kunden redan en lösning, eller kanske var det så att någon av dina konkurrenter hann före. Oavsett den bakomliggande orsaken finns det metoder för att justera din strategi till det bättre.

LÄR DIG ÄLSKA TRANSPARENS ‍

När vi ändå talar om förbättring: ett team som vill nå framgång är villiga att göra vad som krävs för att förbättra sin B2B-försäljning. Och nyckeln till att lära och förbättra sitt team är transparens. En transparent miljö gör alla i teamet medvetna om bra och dåliga strategier, vilket gör att de lär sig sträva efter framgång och att undvika misslyckande. Detta är något som alla i teamet behöver vara medvetna om för att utvecklas, samt för att lägga grunden till en kultur som är öppen för feedback.

Däremot behöver BDR:erna förstå att misslyckande är en stor del av B2B-försäljningen och inte hela världen, vilket vi tenderar att tänka. Det finns alltid något att lära sig i varje misslyckande vilket gör att BDR:erna behöver förlora rädslan för det. Teamet behöver lägga fokus på att vara bekväma med att både stänga och förlora en försäljning. De bör även kunna kommentera och hjälpa varandra i deras metoder för att bidra till ett gemensamt lärande på arbetsplatsen. En transparent miljö av öppenhet ger upphov till ett gemensamt ansvar med kontinuerlig feedback.

ANTA ETT ÖVERFLÖDS-TÄNKANDE

Sedan vi var små har vi blivit uppfostrade med att tänka sparsamt. Vi tenderar att spara de resurser som vi aldrig använt eftersom vi är inställda på att det kommer en tid när vi behöver dem i framtiden. Vi vet dock djupt in att den tiden inte kommer att komma. Mentaliteten låser oss fast vi hur vi kan använda tillgångarna och hindrar därmed oss från att öppna upp oss för nya möjligheter. Du slösar helt enkelt din tid och energi på en mentalitet som håller dig tillbaka.

Om en försäljning inte blir av på grund av att ett prospekt inte är intresserad av din lösning, oavsett orsakerna, eller om du inte anser att det är en bra match, behöver du gå vidare. Bakom ett misslyckande finns massor av framgångsrika försäljningar. Sluta slösa din tid och börja utforska alla de nya möjligheter som finns rakt framför dina ögon.

AVSLUTANDE TANKAR ‍

BDR:s mentalitet har en direkt inverkan på deras resultat. De måste därför ha ett mål med syfte att utveckla ett starkt, vinnartänk som strävar efter framgång. För att B2B-försäljningsteamet ska kunna utveckla det, behöver de reflektera över sina metoder för att se vilka förbättringar som går att göra.

Ett framgångsrikt tänk inom B2B-försäljning ger en hållbar och långvarig säkerhet. Det baseras inte på att hela tiden stänga affärer, utan på att fortsätta utvecklas och förbättras som en BDR inom B2B-marknaden.

NYHETER I DIN INKORG

Håll dig uppdaterad om tillväxttrender. Ta emot månatliga insikter kring sälj, playbooks och mycket mer.

PRENUMERERA PÅ NYHETSBREV

insikter

se alla

ÖKA DINA INTÄKTER

KOM IGÅNG
Corinne Cotteverte - Accelerating B2B Growth
Simone Bendtsen - Assisting B2B Companies in Growing
Valdemar Gyldendal - Business Development Manager
100+
Över 100 varumärken använder VAEKST.