B2B-försäljning har blivit ett dynamiskt fält med nya utmaningar och möjligheter. Här är några skäl till varför du bör eftersträva en karriär inom B2B-försäljning
Det är mycket som har förändrats inom B2B-försäljning under de senaste åren. Bland annat en utbredning av nya teknologier, en ökning av antalet leverantörer och det faktum att affärsutmaningar kräver fler personliga lösningar. Detta har lett till en utveckling av köparens beteende där det numera inte är ett alternativ att sitta och vänta på att de ska komma knackande på din dörr. Inbound marknadsföringsstrategier är väsentliga eftersom de ser till att dina kunder når de sista stegen i försäljningsprocessen. Däremot behöver företag investera i outbound strategier för att nå prospekt och göra dem till kunder, vilket kräver en investering i ett kompetent B2B-försäljningsteam.
Försäljning är kärnan i alla företag. Utan det är det inte möjligt för små företag att nå tillväxt, och det är inte heller möjligt för stora företag att växa på marknaden. Därmed innebär ett arbete inom B2B-försäljning att vara ansiktet utåt för ett företags tillväxt. I gengäld får du färdigheter och kompetenser som gör dig till en uthållig, bestämd och stark expert inom B2B.
Bläddra snabbt igenom menyn för att få reda på mer om dessa!
Försäljning handlar om en förståelig och effektiv kommunikation, något som alla organisationer vill vara bra på. Oavsett vilken position du har inom ett företag kommer du att behöva övertyga projektledaren att gå vidare med ditt förslag, övertyga dina kollegor att din idé fungerar bäst, eller försäkra HR-ansvarig om att du är den rätta kandidaten för jobbet.
De övertalnings-, förhandlings- och lyssning-färdigheter du får från att arbeta som B2B-företagsutvecklare, tillsammans med empati och förtroende, är förmåner som du kommer kunna dra nytta av i din framtida personliga och professionella karriär.
Det mest givande med att arbeta inom B2B-försäljning är att du konstant förbättras. Som företagsutvecklare (BDR) får du direkt feedback på din prestation,vilket gör att varje interaktion med en potentiell kund gör att du kan finslipa ditt erbjudande, polera dina presentationer och förbättra dina färdigheter att föra en konversation som ledare. Du kommer snabbt komma till insikt om att tiden du har lagt på att undersöka dina kunders behov och forskat på marknaden har lönat sig.
Å andra sidan är mänskliga relationer kärnan av B2B-försäljning. Och dessa relationer brukar gå bortom professionella interaktioner eftersom BDRs oftast handskas med intressenter från en mängd olika avdelningar. Så därmed är det en fantastisk möjlighet om du vill fokusera på att växa ett nätverk fullt av möjligheter.
BDRs ansvarar för sina egna handlingar och måste arbeta med hänsyn till sina kunders beteenden. Det innebär att B2B-försäljning ofta ger dig en del frihet att hantera dina projekt och ditt schema.
Med ansvar kommer däremot självdisciplin och självmotivation. Du har möjligheten att lägga så mycket du vill på din tallrik, men du är också den som ansvarar för att justera din arbetstid så att den är anpassad till dina mål.
Träning inom försäljning är omätbar. Varje konversation du har är en möjlighet att direkt lösa din klients problem. Det gör att du blir både den bästa presentatören, samtalspartnern, psykologen, förhandlaren, planeraren och konsulten.
B2B-försäljning kräver ett strategiskt tänkande. Eftersom varje fall och kund skiljer sig åt, behöver du planera hur du etablerar en-och-en-kopplingar med vardera för att nå en framgångsrik försäljning. Motivationen av att se hur du anpassar din strategi med varje interaktion och hur du utför nya tekniker håller dig på tårna när du varje dag närmar dig dina mål. Varje dag är annorlunda från den andra och ingen av dem är tråkig.
Som BDR är du ditt företags ögon och öron. Du lyssnar på kundernas problem, behov och frustrationer och leder företaget i samband med att det växer. Du hjälper till att forma organisationens framtid och får i gengäld en känsla och trygghet av att företaget behöver dig.
B2B-försäljning är ett givande jobb. När du uppnår framgång finns dina kollegor där för att fira med dig, samtidigt som dina konkurrenter försöker imitera det som du precis uppnått. Du är den som bestämmer över dina chanser att lyckas, vilket växer i samband med graden av engagemang som du vill uppnå.
Det är nu väsentligt att utnyttja dagens försäljningstekniker och sätta köparens upplevelser i fokus av försäljningsprocessen. Det finns nämligen en press hos företag att utveckla fler intuitiva, personliga och intelligenta försäljningsstrategier. Eftersom B2B-försäljning idag kräver en allt mer personlig koppling, behöver ambitiösa människor, med sociala och kommunikativa färdigheter, vara involverade och driva innovationen framåt.
På VAEKST ligger vårt fokus på en acceleration av försäljningar genom leadsgenerering, anpassade outbound-försäljningskampanjer och kundinsikter i Norden. Genom en kombination av AI-teknologi och expertis om försäljning kan våra BDR:er, med rätt modersmål, identifiera relevanta prospekt och därmed utforma personliga meddelanden för att bygga en förutsägbar pipeline av kvalificerade kunder, vilket i sin tur bidrar till hållbara förhandlingar.
I strävan efter att uppnå vårt mål att bli det ledande B2B-försäljningsföretaget i Norden, har vi hjälpt kunder att skala upp på deras marknader. Om du tycker detta låter intressant och som något ditt företag kan dra nytta av, låt oss ta en fika.